Glutén-, kukorica-, tej-, tojás-, élesztő- és szójamentes receptek, hasznos információk.

Ízek, mentesen

Ízek, mentesen

Alapanyagok gluténmentes étrendhez

2022. március 18. - Ízek, mentesen

Összeírtam egy listát azokról a hozzávalókról, amelyeket leggyakrabban használok a receptjeimhez. Remélem, ezzel adhatok néhány ötletet – különösen a „friss” gluténérzékenyeknek – ahhoz, hogy milyen mentes alapanyagokat érdemes beszerezniük.

Azoknál az élelmiszereknél, amelyeknél bizonyos márkát vagy márkákat részesítek előnyben, ezeket is megjelöltem.

alapanyagok_glutenmentes_etrend_1.jpg

Lisztek:

 

Bambuszrostliszt:

Mivel lazító hatása van, hasznos hozzávaló a puha, magasabbra emelkedő tésztákhoz, mint például a kenyér (zsemle) vagy a piskóta.

Barnarizs-liszt:

Jól használható pl. rántott hús panírozásához, főzelékek sűrítéséhez, de ebből készítem a gluténmentes bejglimet is.

Fehérrizs-liszt:

Ritkán szoktam használni, de ezeknél a sós-köményes rudacskáknál jól jött a köles kissé kesernyés ízének ellensúlyozására és a tészta porhanyósabbá tételére.

Gesztenyeliszt:

Nem olcsó hozzávaló, de nagy előnye, hogy a belőle készített tojás- és tejmentes piskóta harmadnapra is puha marad, akkor is, ha a hűtőben tartjuk. Jellegzetes, gesztenyés íze van. A gesztenyelisztet ajánlott a hűtőben tartani, nehogy megromoljon.

Cirokliszt (vörös cirokból):

Rántott hús panírozásnál szép színt ad a húsnak. Jellegzetes íze miatt egyelőre csak rántott ételekhez szoktam használni, de fogok még vele kísérletezni.

Csicseriborsóliszt:

Nagyon jellegzetes íze van, ezért – én legalábbis – korlátozottan tudom használni. Megfelelően ízesítve viszont ízletes soccát (csicseriborsó lepényt) készíthetünk belőle. Érdemes a hűtőben tartani, nehogy megavasodjon.

Hajdinaliszt:

Mivel jól nyújthatóvá és formálhatóbbá teszi a tésztákat, palacsintát, illetve nokedlit készítettem belőle. Ha nagyobb mennyiségben használjuk, barnás színű lesz a tésztánk.

Kölesliszt:

Ebből készítem a zsemléimet, de használom a nokedlihez és a sós-köményes rudacskákhoz is. Áfonyás pitét is készítettem belőle. Jól illik a burgonyás tésztákba, mint pl. a krumplis lángos vagy a szilvás gombóc. Előfordul, hogy a különböző márkájú köleslisztek íze eltér egymástól. Volt olyan, amelyet kissé kesernyésebbnek éreztem a többinél. Általában ezt vagy ezt használom. A köleslisztet is érdemes hűtőben tárolni.

Nyílgyökérliszt:

Bár lisztnek nevezik, ez valójában egy keményítő. Én elsősorban pudingok készítésére, illetve főzelékek, szószok sűrítésére használom. Azt tapasztaltam, hogy érdemesebb olyat vásárolni, amit nem műanyag, hanem papírzacskóba csomagolnak. A műanyag zacskós nyílgyökérlisztnek ugyanis gyakran állott szaga és íze van.

Tápiókakeményítő (tápiókaliszt):

Kenyérbe és más tésztákba kötőanyagként nagyon hasznos hozzávaló. Főzelékek sűrítéséhez is lehet használni, erről itt olvashatsz bővebben.

Útifűmaghéjliszt:

Lazító és puhító hatású, ezért sok tésztaételnél használom (pl. kenyér, muffin, pite, szilvás gombóc vagy nokedli). Vigyázni kell, hogy ne tegyünk túl sokat a tésztába, mert eléggé elveszi az ízeket. Kisebb-nagyobb mértékben (márkától is függ) barnásabb lesz tőle a tésztánk. Én ezt szoktam használni.

Darák, gabonák, pelyhek:

 

Barnarizs-dara:

Búzadara helyett használom, ezzel készítem a császármorzsát és a tejbegrízt.

Hajdina:

Választhatunk natúr vagy pirított hajdinát is. Én köretnek készítettem el.

Köles

Köretként és kásaként is fogyaszthatjuk. Nekem ez ízlett eddig a legjobban. Tartsuk a hűtőben, mert – akárcsak a kölesliszt – megavasodhat.

Quinoa:

Köretként fogyasztom, de reggelire is kiváló pl. gyümölcsökkel, fahéjjal.

Zabpehely – apró szemű, más néven lágy fajta:

Kásának, illetve darált keksz helyettesítésére hasznos hozzávaló. Ezt használtam a gesztenyeszívhez és a gluténmentes „Sport szelet"-hez. Szilvás gombóc panírozásához is kiváló.

Zabpehely – nagy szemű:

Ezt az ún. overnight, vagyis egy éjszaka alatt, főzés nélkül készülő zabkásához, a zabtejhez és a granolához használom. Megpirítva pedig egy kásán nagyon finom, ropogós ízesítő.

Zabpehelyliszt:

Édes aprósüteményhez használtam, de rántott hús panírozásánál barnarizs-liszt helyett is bevált.

Snackek, egyebek:

 

Puffasztott cirok:

Pattogatott kukorica helyett ajánlom azok számára, akik ezt nem fogyaszthatják. A pattogatott cirokszemek kicsit kisebbek a kukoricánál, de szerintem az ízük hasonlít rá.  

Pirított kókuszchips:

Kásák tetejére nagyon jó, ropogós kiegészítő.

A bejegyzés trackback címe:

https://izekmentesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8217783818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása